یوان دیجیتال برای معاملات خرده فروشی

یوان دیجیتال برای معاملات خرده فروشی
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

ژو شیائوچوان، رئیس سابق بانک مرکزی خلق چین، در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که یوان دیجیتال برای تمرکز بر تراکنش ‌های خرده سرمایه گذاران دیجیتال و مردم عادی طراحی شده است و جایگزین سوئیفت یا تسلیحاتی کردن ارز نخواهد بود.

رئیس سابق بانک مرکزی خلق چین در سخنرانی انجمن مالی جهانی Tsinghua PBCSF 2022 در پکن، گفت که یوان دیجیتال برای تراکنش های خرده فروشی طراحی شده است و اگر بخواهیم در پرداخت های فرامرزی از آنها استفاده کنیم احتمالا کارایی خاصی نخواهند داشت.

او افزود که یوان دیجیتال ممکن است در آینده برای پرداخت‌ های فرامرزی تطبیق داده شود اما اکنون امکان آن در یوان دیجیتال وجود نخواهد داشت و تاکید کرد که فعلا تمرکز آن بر روی برنامه ‌های خرده‌ فروشی خواهد بود. ژو افزود: جهان باید از بازگشت به روابط سردی که در دوران جنگ سرد بر تجارت حاکم بود، دوری کند، در غیر این صورت رکود اقتصادی همه گیر خواهد شد که چنین نتیجه‌ای برای همه مضر خواهد بود.

ارز دیجیتال بانک مرکزی چین،CBDC که به آن یوان دیجیتال یا e-CNY نیز گفته می شود، تحت یک برنامه آزمایشی در 23 شهر راه اندازی شده و 11.24 میلیارد دلار تراکنش های تاریخی در سال گذشته ثبت کرده است.

در ماه فوریه، بانک مرکزی چین از گسترش برنامه آزمایشی یوان دیجیتال به هنگ کنگ برای پرداخت های خرده فروشی، بزرگترین مرکز توزیع در خارج از کشور خبر داده است. یوان دیجیتال به عضوی از پروژه mBridge برای تسهیل پرداخت های CBDC برون مرزی بین چین، تایلند و امارات متحده عربی اجرا خواهد شد.

راه اندازی آزمایشی e-CNY در هنگ کنگ

براساس نظرات کارشناسان صنعت دیجیتال، هنگ کنگ به عنوان یک بستر آزمایشی مناسب برای پرداخت های بین المللی با استفاده از e-CNY، ارز دیجیتال بانک مرکزی چینCBDC، عمل خواهد کرد که مشاغل کوچک و متوسط می توانند ذینفعان اصلی این اجرای آزمایشی باشند.

هنگ کنگ به عنوان بستر آزمایشی برای مقامات چینی پرداخت ‌های فرامرزی با یوان دیجیتال را آزمایش خواهند کرد، که به گفته مقامات چینی  راه اندازی آزمایشی e-CNY پس از جشنواره بهار عرضه خواهد شد.
به گفته کارشناسان، برنامه آزمایشی آتی تنها آغاز اجرای گسترده تر برای استفاده فرامرزی e-CNY خواهد بود.

متئو جیووانینی، مدیر ارشد مالی در بانک صنعتی و تجاری چین، بزرگترین بانک جهان از نظر دارایی، گفت: پس از تمرکز اولیه بر پرداخت‌ های آزمایشی خرده‌ فروشی، به معاملات عمده‌ فروشی نیز تعمیم خواهد یافت.
ادی یو، مدیر اجرایی اداره پولی هنگ کنگ (HKMA)، بانک مرکزی هنگ کنگ روز دوشنبه، 18 آوريل در یک جلسه توجیهی به شورای قانونگذاری گفت که آزمایش آتی گام مهمی برای هنگ کنگ برای تقویت نقش خود به عنوان یوان فرامرزی خواهد بود.
در این رابطه می توانید مقاله بررسی رابطه بانک ها و ارز های دیجیتال را مطالعه کنید.

تگ ها