آموزش بازیابی کیف پول کوینومی (Coinomi)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش بازیابی کیف پول کوینومی (Coinomi)"


  • 16:08 1403-08-01
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

موضوع بحث و بررسی این مقاله ما در مورد آموزش بازیابی کیف پول کوینومی خواهد بود. کیف پول Coinomi یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین کیف پول های ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی هستش. به طور کلی، کیف پول ارز دیجیتال، تعیین کننده ترین ابزار در حوزه ارز های دیجیتال می باشد.

چرا که همه تراکنش ها، هولد کردن ها و نقل و انتقال رمز ارز، در بستر کیف پول ها صورت می گیره. خوشبختانه تنوع کیف پول های ارز دیجیتال بسیار زیاده و دست کاربران در انتخاب کیف پول مناسب خودشون کاملا بازه. طبیعتا کاربران مختلف معیار های متفاوتی برای انتخاب کیف پول خودشون دارن.

برای کاربران مبتدی و تازه کار، سهولت کاربری مهمه. برای تریدر ها و کسانی که معاملات کوتاه مدتی انجام میدن، مسلما سرعت تراکنش ها و نرخ کارمزد مهم تره. یا مثلا کسی که قصد داره مدت طولانی یک ارز دیجیتال رو هولد یا نگه داری کنه، فاکتور امنیت براش اولویت بیشتری داره.

ما در مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، در مورد اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست و کیف پول های ارز دیجیتال متنوعی رو به مخاطبان خودمون معرفی و آموزش دادیم که در وب سایت آکادمی و بخش آموزش های اون در دسترسه. در ادامه سلسله آموزش هامون در ارتباط با کیف پول های ارز دیجیتال، آموزش بازیابی کیف پول Coinomi رو ارائه خواهیم داد.

در این مقاله ابتدا، کیف پول ارز دیجیتال رو تعریف می کنیم و می بینیم که از چه اجزایی تشکیل شده و چه طور در شبکه پر پیچ و خم بلاکچین کار می کنه. بعد از آشنایی با مفهوم کلی کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول Coinomi رو معرفی می کنیم و سپس سراغ آموزش های اون، از جمله آموزش بازیابی کیف پول کوینومی میریم.

این مقاله رو تا انتها همراهی کنید و در پایان هم می تونید سوالات و نظرات تون رو در انتهای صفحه و در بخش نظرات با ما مطرح کنید. کارشناسان آموزشی و پشتیبانی ما بررسی می کنن و پاسخگو شما خواهند بود. به علاوه پشتیبانی آنلاین آکادمی هم راهنمای شما در جهت استفاده بهتر و موثر تر از امکانات وب سایت آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارز سنج می باشد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست

اگر در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت می کنید، مطمئنا تاکنون تعاریف و توضیحات زیادی رو در مورد مفهوم و کارکرد کیف پول ارز دیجیتال شنیدین. در این قسمت تعریف جامعی از اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست ارائه میدیم و نحوه کارکرد اون رو به زبان ساده و روان که برای همه طیف از کاربران قابل درک باشه، تشریح می کنیم.

کیف پول همونطوری که نزدیک ترین مفهوم رو به ذهن میاره، وسیله برای نگه داری از پول و دارایی های ما هستش. ما از کیف پول های فیزیکی برای نگه داری از اسکناس، کارت های اعتباری بانکی، مدارک شخصی و .... استفاده می کنیم. کیف پول های ارز دیجیتال هم وسیله ای برای نگه داری و مدیریت دارایی های رمز ارزی ما می باشند.

منتهی ارز های دیجیتال، موجودیت فیزیکی ندارن که مثل اسکناس و کارت بانکی بتونیم اونا رو تو یه کیف پول چرمی قرار بدیم و بذاریم تو جیب مون و جابجا کنیم. رمز ارز یک ماهیت کاملا دیجیتالی و الکترونیکی داره. به همین خاطر، بستر نگه داری و مدیریت اون هم باید دیجیتالی و الکترونیکی باشه.

پس با توضیحات فوق، کیف پول ارز دیجیتال، یک نرم افزار برای نگه داری و مدیریت ارز های دیجیتاله که می تونه روی سخت افزار یک گوشی هوشمند و یا کامپیوتر شخصی و حتی سرور های یک شرکت نصب و راه اندازی بشه. به احتمال زیاد، با موارد گفته شده کاملا آشنا بودید و کمتر کسی هست که ندونه کیف پول های ارز دیجیتال، نرم افزار هایی هستن که روی موبایل و کامپیوتر و .... نصب میشن.

مسئله ای که کمتر شناخته شده هستش، نحوه کارکرد و مکانیزم عملکرد کیف پول های ارز دیجیتال می باشد. درک درست ساز و کار انجام تراکنش ها در کیف پول ارز دیجیتال، مطمئنا تسلط ما رو افزایش میده و دید ما رو وسیع تر خواهد کرد. خب حالا بریم ببینیم که یک کیف پول ارز دیجیتال، چه طور از ارز های ما نگه داری می کنه و چه طور اونا رو بین کاربران مختلف جابجا می کنه.

برای پاسخ به موارد گفته شده، بهتره اول کمی با ماهیت بلاکچین و ارز های دیجیتال آشنا بشیم. ارز های دیجیتال یا رمز ارز ها، در واقع بسته های نرم افزاری هستن که برای قرار گرفتن در بستر شبکه بلاکچین، کد نویسی شدن. این بسته های کد نویسی شده روی بلاکچین قرار می گیرن و جابجا هم نمیشن.

 با این وجود وقتی ارز دیجیتالی رو انتقال میدیم، چه اتفاقی میفته ؟ ارز های دیجیتال عملا جابجا نمیشن و فقط مالکیت اونا روی بلاکچین هستش که بین کاربران مختلف دست به دست میشه. پس هر موقع از انتقال ارز دیجیتال صحبت می کنیم، در واقع منظور مون، انتقال مالکیت اونا روی بلاکچین به کاربر دیگه ای هستش.

خب تا اینجا متوجه شدیم که ارز های دیجیتال چه طوری دست به دست میشن. حالا سوال بعدی اینه که چه طور بین میلیون ها کاربر، تراکنش های دو نفر به درستی انجام می گیره و ارسال از مبدا به مقصد بدون اشتباه انجام میشه. برای پاسخ به این سوال بهتره مثالی بزنیم. شبکه بانکی رو در نظر بگیرید.

کیف پول کوینومی

میلیون ها کاربر در بانک های یک کشور حساب دارن و روزانه هزاران تراکنش بدون مشکل بین این کاربران انجام میشه. در بلاکچین هم ساز و کار مشابهی برای انجام تراکنش ها بین کیف پول های ارز دیجیتال وجود داره. در شبکه بانکی برای جابجایی پول، به شماره حساب مقصد درخواست واریز ارسال میشه و بعد رسیدن پول به حساب گیرنده، صاحب حساب، با رمز عبور حساب خودش، به داراییش دسترسی پیدا می کنه.

در کیف پول ارز دیجیتال، ما مفهوم شماره حساب بانکی رو به کلید عمومی و مفهوم رمز عبور حساب رو به کلید خصوصی فرض می کنیم. در فضای بلاکچین هم هر صاحب حسابی در کیف پول، یک کلید عمومی داره و یک کلید خصوصی. کلید های عمومی عین شماره حساب بانکی، یک رشته کاراکتری هستن و برای آدرس یابی مقصد در شبکه استفاده میشن و هیچ لزومی هم نداره که امنیتش حفظ بشه.

چون اساسا کار کلید عمومی فقط آدرس یابی و معین کردن آدرس کیف پوله و فقط با داشتن کلید عمومی نمیشه به محتوای حساب دسترسی داشت. بعد رسیدن مبلغ ارسالی به گیرنده، کیف پول ارز دیجیتال، با کلید خصوصی،مالکیت رو احزار می کنه و دارایی ها قابل دسترسی هستن. دقیقا همونطور که کاربر شبکه بانکی با رمز عبور خودش به محتوای حساب دسترسی پیدا می کنه.

پس دیدیم که ساز و کار عملکرد کیف پول های ارز دیجیتال، تقریبا مشابه حساب های بانکی هستش. به طور کلی، همه کار یک کیف پول ارز دیجیتال اینه که برای کاربر خودش کلید عمومی و خصوصی تولید کنه و به وسیله این کلید ها تراکنش های کاربر رو در شبکه انجام بده.

همونطور که گفتیم، امنیت کلید خصوصی برابر است با امنیت کیف پول و از همین رو موقع انتخاب کیف پول باید توجه کنیم که کیف پول مد نظر ما از چه مکانیزمی برای ذخیره سازی کلید ها استفاده می کنه. در ادامه به بررسی انواع کیف پول های ارز دیجیتال از نقطه نظر نحوه ذخیره سازی کلید های عمومی و خصوصی اونا خواهیم پرداخت.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال 

انواع کیف پول های ارز دیجیتال 

تا به اینجا با نحوه کار کردن کیف پول ارز دیجیتال آشنا شدیم و دیدیم که همه چیز شون خلاصه میشه در دو کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی (Private Key). در ادامه بهتره بدونیم که کیف پول های ارز دیجیتال از لحاظ نحوه نگه داری کلید عمومی و خصوصی، به 4 دسته کلی تقسیم میشن که در ادامه به تفضیل هر کدومش رو توضیح میدیم.

•    کیف پول های تحت وب یا آنلاین :

مطمئنا در کار کردن با صرافی ها دیدید که برخی از صرافی ها امکاناتی مثل کیف پول هم در وب سایت خودشون ارائه میدن تا ارز خریداری شده رو مستقیما همونجا نگه داری کنید. این کیف پول ها جز دسته کیف پول های آنلاین و تحت وب قرار می گیرن. 

به علاوه وب سایت هایی هم هستن که صرافی ندارن و فقط امکانات کیف پول ارائه میدن مثل متامسک (Meta Mask). در این نوع از کیف پول ها، کلید های عمومی و خصوصی کاربران، روی سرور های شرکت ارائه دهنده کیف پول ذخیره میشه و از این جهت امنیتش نسبت به بقیه انواع کمتره. در این قسمت توصیه میکنیم ویدیوی آموزش کیف پول متامسک رو مشاهده کنین.

 چرا که در صورت هک شدن سرور های شرکت، دارایی کاربران در دسترس هکر خواهد بود. به علاوه امکان مسدود سازی حساب کاربران توسط شرکت ارائه دهنده کیف پول هم وجود داره.

•    کیف پول های نرم افزاری :

به دو دسته کیف پول های دسکتاپی و موبایلی تقسیم میشن. دسته اول کیف پول هایی هستن که برای کار کردن روی سیستم عامل های رایانه ای مثل ویندوز، لینوکس و .... توسعه پیدا کردن و دسته دوم برای سیستم عامل های موبایلی مثل اندروید و IOS طراحی شدن.

در این نوع از کیف پول ها، عمدتا کلید های عمومی و خصوصی کاربران، روی سخت افزار فیزیکی کاربر ذخیره میشه و امکان مسدود سازی و همچنین هک شدن اون به نسبت کمتره و از این رو این کیف پول ها نسبت به نوع تحت وب یا آنلاین، امنیت و اطمینان بیشتری دارن. کیف پول Coinomi که در ادامه در اون مورد صحبت خواهیم کرد، از همین دسته هستش. کیف پول های نرم افزاری این مزیت رو دارن که اکثرا رایگان هستن و استفاده کردن ازشون هم راحت تره و به همین دلیل پرکاربرد ترین و محبوب ترین دسته کیف پول های ارز دیجیتال می باشند.

•    کیف پول های سخت افزاری :

کیف پول های سخت افزاری

احتمالا اسم کیف پول های معروف لجر (Ledger) رو شنیدین. لجر معروف ترین کیف پول سخت افزاریه که تو بازار وجود داره. به طور کلی کیف پول های سخت افزاری، دستگاه های مجزایی هستن که کلید عمومی و خصوصی کاربران رو روی سخت افزار خود دستگاه ذخیره می کنن. این کیف پول ها بسیار امن هستن و معمولا توسط افراد حرفه ای و کسانی که حجم زیادی از رمز ارز ها رو نگه داری و معامله می کنن، مورد استفاده قرار می گیره. معروف ترین کمپانی سازنده کیف پول های سخت افزاری هم شرکت فرانسوی لجر هستش که محصولاتش در بازار ایران هم موجوده و قیمتی بین 60 تا 200 یورو دارن.

•    کیف پول های کاغذی :

احتمالا از اسمش حدس زده باشید که چه مدل کیف پولی هستش. کیف پول های کاغذی، کلید های عمومی و خصوصی کاربران رو تولید و روی یک برگ کاغذ چاپ می کنن. امنیت این کیف پول ها مثل یک شمشیر دو لبه هستش. هم می تونه بسیار امن باشه و هم بر عکس. از این جهت امنیت زیادی داره، چرا که هیج جای دیجیتالی ذخیره نمیشه و امکان هک کردن نیست. منتهی از طرفی هم همه اطلاعات کلید خصوصی روی یک برگ کاغذ قرار می گیره که اگر کسی بهش دسترسی داشته باشه، می تونه دارایی فرد رو سرقت کنه و از این رو حفظ امنیت یک برگ کاغذ هم خودش بدون چالش نیست.

معرفی کیف پول کوینومی

معرفی کیف پول کوینومی

بعد از مقدمات و مبانی که داشتیم میرسیم به اصل مطلب و معرفی کیف پول Coinomi. همونطور که پیش تر هم اشاره کردیم. کیف پول کوینومی، یک کیف پول نرم افزاری هستش. در ابتدا فقط برای موبایل طراحی شده بود، ولی بعد ها برای استفاده روی رایانه های شخصی هم توسعه داده شد. این کیف پول رایگانه و کاربران برای استفاده از امکانات اون نیاز به پرداخت هزینه ندارن.

رابط کاربری کوینومی هم مناسبه و کسانی که تجربه کمی در ارتباط با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال دارن، می تونن به راحتی و بدون سردرگمی ازش استفاده کنن. اگه بخوایم مرور کوتاهی هم داشته باشیم بر تاریخچه طراحی این کیف پول باید بگیم که در ماه ژوئن سال 2014 میلادی، جورج کیمیونیس (George Kimionis)، سرباز با سابقه‌ نیرو های ویژه و فارغ‌ التحصیل لیسانس علوم و تکنولوژی از دانشگاه منچستر انگلستان، این کیف پول رو طراحی کرد.

 همچنین جورج کیمینیوس، پلتفرم سرمایه گذاری رمز ارزی کریپتین (Cryptean) رو هم که به طور مستقل از کیف پول Coinomi فعالیت می کنه رو هم تاسیس کرده. گذشته از این که بعد ها کیف پول کوینومی توسط شخص دیگه ای توسعه اساسی داده شد و جان گرفت، خدمات منحصر به فردش به تدریج تونست نظر کاربران ارز های دیجیتال رو به خودش جلب کنه.

معرفی کیف پول کوینومی

کیف پول کوینومی در حال حاضر از بیش از 150 ارز دیجیتال پشتیبانی می کنه و نسخه های اون برای سیستم عامل های اندروید، IOS، ویندوز، لینوکس و مک قابل دانلوده. با وجود اینکه کوینومی کیف پول جذابیه ولی هک شدن حساب یکی از کاربرانش در سال 2019 باعث شد تا یه مقدار اعتبارش افت کنه.

به علاوه وجود برخی مشکلات گزارش شده از سوی کاربران مثل حذف شدن کلمات بازیابی با پاک کردن حافظه کش دستگاه، که در صورت عدم تهیه نسخه پشتیبان به از دست رفتن کامل دارایی کاربر منجر میشه باعث شده تا این کیف پول با عدم رعایت برخی نکات، محبوبیت به دست آمده خودش در سال ‌های گذشته رو تا حدودی از دست بده.

گذشته از موارد گفته شده کیف پول Coinomi یک کیف پول HD هم هست که مخفف Hierarchical Deterministic هستش و معنی سلسله مراتبی قطعی رو میده. به این معنی که از الگوریتم خاصی جهت ایجاد عبارت بازیابی برای حساب کاربران استفاده می کنه.

عبارت بازیابی که موقع ساخت کیف پول به کاربر داده میشه، تعدادی کلمه تصادفی هست که حکم رمز عبور اصلی رو برای حساب داره. الگوریتم سلسله مراتبی قطعی (HD)، پس از صد هزار دور استفاده از تابع درهم ‌ساز SHA256، برای هر کاربر، یک عبارت محافظتی تولید می کنه و به این ترتیب، یک عبارت غیر قابل رمزگشایی تولید می کنه.

همچنین کیف پول Coinomi از تکنیک تخصیص محدوده IP زیر شبکه استفاده می کنه و این اطمینان رو میده که آدرس IP کاربران در زمان انجام تراکنش در شبکه بلاک چین، به اشتراک گذاشته نمیشه. این امر باعث ایجاد یک لایه‌ امنیتی اضافه شده و به گروهی از کاربران که ناشناسی تراکنش با ارز های دیجیتال براشون مهمه، اطمینان خاطر میده. در ادامه مقاله میرسیم به آموزش بازیابی کیف پول Coinomi و در چند مرحله ساده، کیف پول قبلی خودمون رو بازیابی می کنیم.

آموزش بازیابی کیف پول کوینومی

1.    برای شروع باید اپلکیشن کیف پول کوینومی رو دانلود کنیم. مطمئن ترین راه برای دانلود کیف پول، وب سایت رسمی این کیف پول به آدرس www.coinomi.com می باشد. بعد از این که این نرم ‌افزار رو نصب کردید، اون رو اجرا کنید و روی گزینه‌ Restore a wallet کلیک کنید. گزینه Create a new wallet هم مربوط به ایجاد کیف پول جدید می باشد.

2.    شما باید عبارت بازیابی رو که قبلا یادداشت کردید با نوشتن اون به شکل دستی و یا با اسکن کد QR وارد کنین.

3.    برای استفاده روزانه و دسترسی به اپلکیشن کیف پول، یک پسورد انتخاب کنین و در فیلد مشخص اون وارد کنید.

 کیف پول کوینومی


 
اگر کیف پول Coinomi روی دستگاه دیگه ای دارین و می خواین عبارت بازیابی خودتون رو پیدا کنین، باید به منوی تنظیمات، و قسمت Wallet & Security برین. اولین گزینه نمایش عبارت بازیابی هستش و بعد این که برنامه هشدار داد که باید این عبارت در ایمنی نگه داری بشه، لازمه که پسورد خودتون رو وارد کنین. بعدش عبارت بازیابی روی صفحه به شکل متن و هم به صورت کد QR نشون داده خواهد شد.

نکات مهم در نگه داری کلمات بازیابی

آموزش بازیابی کیف پول Coinomi در سه مرحله ساده ارائه شد و در این قسمت باید چند نکته مهم رو با هم مرور کنیم. فراموش نکنید که کلمات بازیابی کیف پول، ضامن دسترسی دوباره شما به محتوای کیف پول در صورت بروز هر مشکل برای کیف پول نظیر حذف شدن اپلکیشن، گم یا سرقت شدن گوشی و .... هستش و چنان چه به هر دلیلی نرم افزار کیف پول از دست رفت و شما کلمات بازیابی رو در اختیار نداشته باشید، باید از محتوای کیف پول تون خداحافظی کنید. به همین دلیل برای نگه داری از این کلمات چند نکته رو متذکر میشیم.

•    می تونید کلمات بازیابی رو روی یک کاغذ با دوام بنویسید و در یک جای امن و مطمئن نگه داری کنید. حتی می تونید کلمات بازیابی رو به شکل رمزنگاری شده داشته باشید و درجه امنیتی اون رو بالا تر ببرید.

•    می توانید کلمات بازیابی رو به شکل آفلاین در یک فایل رمز گذاری شده و با یک رمز عبور مناسب ذخیره کنین.

•    چنان چه قصد دارین اون رو به شکل دیجیتالی نگه داری کنین، توجه کنید که دستگاه آلوده به ویروس نباشد و هرگز آنلاین نشده باشید.

•    کلمات بازیابی رو روی همان موبایلی که کیف پول کوینومی نصب شده، نگه داری نکنید. اگر موبایل رو گم کنین یا به سرقت بره، همه چیز رو از دست میدید.

•    به هیچ عنوان کلمات بازیابی رو در وب سایت و اپلکیشن دیگه ای وارد نکنین. برخی از نرم افزار ها و یا سایت هایی که کلاهبرداری می کنن، از شما کلمات بازیابی رو درخواست می کنن و به این شکل سعی در دسترسی به محتوای کیف پول افراد دارن.

سخن پایانی

در این مقاله توضیحات جامعی داشتیم در ارتباط با ساختار و عملکرد کیف پول های ارز دیجیتال و قبل از ورود به مقوله معرفی کیف پول کوینومی و همچنین آموزش بازیابی کیف پول Coinomi، سعی کردیم تا دید مخاطب مون رو وسیع تر کنیم و مبانی لازم رو بهش انتقال بدیم.

کیف پول Coinomi به عنوان یکی از معروف ترین کیف پول های ارز دیجیتال بهتون معرفی شد و بعد از اون رسیدیم به آموزش بازیابی کیف پول Coinomi که دیدید بسیار ساده بود. همچنین نکات مهمی رو جهت نگه داری از کلمات بازیابی متذکر شدیم که باید مورد توجه کاربران قرار بگیره تا امنیت حساب خودشون رو در کیف پول تضمین کنن.

در پایان امیدوارم که این مقاله مورد توجه تون قرار گرفته باشه و نهایت استفاده رو کرده باشید. چنان چه نظر یا سوالی داشته باشید، می تونید اون رو در بخش انتهایی صفحه و در بخش نظرات و یا با پشتیبانی آنلاین آکادمی مطرح کنید و دوستان ما پاسخگو شما خواهند بود.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش بازیابی کیف پول کوینومی (Coinomi)

در مورد آموزش بازیابی کیف پول کوینومی (Coinomi) نظر دهید
سوال امنیتی :7 + 60 = ?