بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت

  • 22:07 1403-07-30
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ما سعی کردیم در مقاله بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت، اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت(Funding Rate) برای شما ارائه کنیم و نحوه عملکرد فاندینگ ریت ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم و به بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت بپردازیم. در بازارهای آتی یا فیوچرز برعکس بازارهای اصلی، به دلیل وجود اهرم مالی و امکان ایجاد سفارش های خرید و فروش، نوسانات زیادی رو از هر دو طرف مشاهده می کنیم. این موضوع باعث میشه این بازار نسبت به بازار اصلی مستعد واگرایی بشه. به منظور جلوگیری از این قضیه هزینه ای در نظر گرفته شده در زمان واگرایی دو بازار از معامله گران در سود به معامله گران در ضرر پرداخت میشه.

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بهترین بازارهای مالی هست که تونسته سرمایه گذاران و معامله گران زیادی رو به سمت خودش جذب کنه. همچنین امروزه مفاهیم و اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده هست و اگه قصد فعالیت در این بازار رو دارین، باید تا حد امکان با این مفاهیم آشنایی داشته باشین. یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت، اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت(Funding Rate) برای شما ارائه کنیم و نحوه عملکرد فاندینگ ریت ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم و به بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت بپردازیم.

دوره پیشنهادی : آموزش تحلیل تکنیکال

فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فاندینگ ریت یا Funfing Rate رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که فاندینگ ریت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فاندینگ ریت به پرداخت های دوره ای به معامله گران گفته میشه که بر اساس تفاوت بین بازارهای قراردادهای دائمی و قیمت های لحظه ای طولانی یا کوتاه مدت میشه. به این ترتیب، این مفهوم نرخی هست که بر اساس اون معامله گرانی که در بازار معاملات آتی یا فیوچرز دائمی، دارای موقعیت های معاملاتی یا پوزیشن های باز هستن.

ویدیوی پیشنهادی: فاندینگ ریت چیست؟

جالب اینجاست که بدونین فاندینگ ریت یا Funding Rate نسبت به قیمت فعلی ارز دیجیتال به نرخ پیش بینی شده هست. اگه در یه معامله باز دائمی فیوچرز قیمت ارز دیجیتال بیشتر از قیمت پیش بینی شده باشه، فاندینگ ریت مثبت میشه و اگه ارز دیجیتال قیمتی کمتر از قیمت مشخص شده داشته باشه، میزان فاندینگ ریت منفی میشه. در صورت مثبت شدن این پارامتر نیز فروشنده باید پولی رو به خریدار پرداخت کنه و در صورتی که شاخص منفی باشه، خریدار باید مسئولیت پرداخت تفاوت قیمت قرارداد و قیمت لحظه ای رو قبول کنه. کاربرد اصلی شاخص فاندینگ ریت همگرا کردن قیمت های مشخص شده در معاملات فیوچرز و قیمت واقعی دارایی هاست.

نحوه عملکرد فاندینگ ریت ارز دیجیتال چگونه است؟

نحوه عملکرد فاندینگ ریت ارز دیجیتال

یکی از جنبه های پیچیده تر قراردادهای فیوچرز این هست که ارزش معاملات قراردادها می تونه تا حد زیادی با قیمت لحظه ای یا ارزش توکن مورد بحث متفاوت باشه و این موضوع درباره فیوچرزهای سنتی اونقدر هم صدق نمی کنه. با نزدیک شدن به تاریخ انقضا و پایان قرارداد، ارزش قرارداد به سمت قیمت لحظه ای پیش میره. این موضوع به این دلیل اتفاق می افته که با نزدیک شدن به تاریخ بسته شدن دارایی، پتانسیل کمتری برای تغییر در ارزش دارایی وجود داره و به نوبت خودش معنی شرط ضمنی نیز کم رنگ تر میشه. از طرف دیگه، معاملات آتی دائمی فاقد تاریخ بسته شدن هستن که این موضوع باعث میشه تا منحصر به فرد بشن.

مقاله پیشنهادی: تحلیل آنچین چیست و چرا آن چین مهم است؟

به عبارت دیگه، ارزش قرارداد می تونه متفاوت از قیمت شاخص دارایی باشه که اکثرا نیز اینجوریه. برای کمک به تنظیم قیمت قرارداد و هم خوانی بیشتر اون با قیمت توکن، نرخ های تامین مالی به تریدرهایی که تصمیم به انتخاب پوزیشن های دارای محبوبین کمتر دارن، انگیزه معامله میده. در زیر نحوه عملکرد فاندینگ ریت رو برای شما بررسی می کنیم. مراحل عملکرد فاندینگ ریت عبارت هستن از:

•    اگه رای عمومی بر این باشه که قیمت توکن زیاد بشه، که به اون نگه داشتن موقعیت خرید یا رفتار گاوی گفته میشه، در این صورت ارزش قرارداد در مقایسه با قیمت شاخص اون توکن بسیار بالا میره.
•    برای کاهش ارزش قرارداد، فاندینگ ریت به افرادی که پیش بینی می کنند ارزش توکن کاهش پیدا می کنه، ارائه میشه که به این کار حفظ موقعیت شورت یا رفتار خرسی گفته میشه.

بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت

بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت

در نمودار بالا که گرفته شده از سایت صرافی بایننس هست، می بینین که بر اساس تاریخچه بررسی شده، همواره فاندینگ ریت با ترند عمومی و روند کلی بازار ارتباط مستقیمی داره. البته این همبستگی و ارتباط مستقیم نشون دهنده این هست که فاندینگ ریت قیمت ارز دیجیتال در بازار نقدی رو تحت تاثیر خودش قرار میده و تغییراتی در اون به وجود میاره، بلکه فاندینگ ریت از قیمت ارز دیجیتال در معاملات اسپات هست، تاثیر می گیره.

همونطور که در نمودار بالا نیز معلومه، با افزایش گسترده قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در بازه زمانی یه ماهه، فاندینگ ریت نیز چندین برابر شده. بنابراین، همونطور که قبلا نیز توضیح دادیم، فاندینگ ریت برای ترغیب معامله گران و تریدرهای بازارهای فیوچرز دائمی طراحی شده تا همواره قیمت این بازار با قیمت بازارهای نقدی فاصله زیادی نداشته باشه. در اینجا هم معامله گران با بررسی فاندینگ ریت و مشاهده بالا رفتن اون ترغیب به ورود به پوزیشن های لانگ یا خرید ارز دیجیتال میشن تا سود به دست بیارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت، اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت(Funding Rate) برای شما ارائه کنیم و نحوه عملکرد فاندینگ ریت ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم و به بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت بپردازیم. همونطور که گفتیم، فاندینگ ریت به پرداخت های دوره ای به معامله گران گفته میشه که بر اساس تفاوت بین بازارهای قراردادهای دائمی و قیمت های لحظه ای طولانی یا کوتاه مدت میشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت

در مورد بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت نظر دهید
سوال امنیتی :7 + 84 = ?