گران ترین NFT های به فروش رفته تاکنون

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "گران ترین NFT های به فروش رفته تاکنون"


  • 20:08 1403-08-01
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

گران ترین NFT های به فروش رفته تاکنون؛در سال های اخیر دنیای ارزهای دیجیتال تحولات گسترده ای رو شاهد بوده بنابراین قبل از خرید ارز های دیجیتال بهتره که این تحولات رو بررسی کنین. توکن های NFT یکی از جدید ترین محصولات در بازار های دیجیتال هستن که در یکی دو سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشتن و به یکی از سودآور ترین حوزه های کریپتو کارنسی تبدیل شدن. کاربرد NFT بسیار گسترده هست؛از این توکن ها در گیمینگ،ارائه مجوز، هویت دیجیتال و مخصوصا هنر استفاده میکنند.

بعد از گیم بیشترین کاربرد NFT در دنیای هنر هست. هنرمندان آثارشون رو در قالب این توکن ها برای خرید وفروش عرضه میکنند که بسیار سودآور هست. ما تو این مقاله قصد داریم تعریفی از NFT و نحوه کار با این توکن رو ارائه بدیم و سپس در ادامه گران ترین NFT های به فروش رفته رو بررسی خواهیم کرد. 

NFT چیست؟

ان اف تی چیست

NFT توکن غیر قابل تعویض؛ یک دارایی دیجیتالی هست که نشان دهنده یک شی در دنیای واقعیه. NFT ها بصورت آنلاین خرید و فروش میشن، اغلب با ارزهای دیجیتال کد گذاری میشن. NFT ها اگرچه از سال ۲۰۱۴ وجود داشتن ، اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آوردن چون یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستن. از نوامبر ۲۰۱۷ تاکنون ۱۲۳ میلیون پوند برای NFT ها هزینه شده. NFT ها نیز در نوع خود دارای کدهای شناسایی منحصربفرد هستن.

NFT ها درواقع خلاقیت های دیجیتالی بودند که در حال حاضر به شکلی دیگه در جایی دیگه وجود دارن. مثل کلیپ ویروسی Charlie Bit My Finger یا نسخه های امنیتی شده هنر دیجیتال که در حال حاضر در اینستاگرام شناورند.

برای مثال، هنرمند مشهور دیجیتال، مایک وینکلمن، ترکیبی از ۵۰۰۰ نقاشی روزانه رو برای ایجاد شاید معروفترین NFT در حال حاضر ایجاد کرد که در کریستیز به قیمت نزدیک به ۵۰ میلیون پوند فروخته شد. اما الان سوالی که برامون پیش میاد اینه که هرکسی میتونه تک تصاویر یا حتی کل کلاژ تصاویر رو بصورت آنلاین و رایگان مشاهده کنه پس چرا مردم حاضرن میلیون ها دلار برای چیزی که میتونن به راحتی اسکرین شات یا دانلود کنن خرج کنن؟

NFT به خریدار اجازه میده تا کالای اصلی رو داشته باشه؛ نه تنها این، بلکه حاوی احراز هویت داخلیه و بعنوان مدرک مالکیت عمل میکنه. کلکسیونر ها برای این حق دیجیتال ارزش بیشتری نسبت به خود کالا قائل هستن. حال که با تعریف NFT تا حدودی آشنا شدیم بریم ببینیم که تفاوتش با ارزهای دیجیتال چیه.

تفاوت NFT با ارز های دیجیتال 

NFT مخفف non-fungible-token است. به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز های دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته میشه، اما شباهتشون همینجا به پایان میرسه.پول فیزیکی و ارز های دیجیتال قابل تعویض هستن به این معنی که میشه اونهارو باهم معامله و یا مبادله کرد. 

همچنین از نظر ارزش، برابر هستند. یک پوند همیشه ارزش یک پوند دیگه رو دار. یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگه برابره. قابلیت تعویض کریپتو اون رو به وسیله ای قابل اعتماد برای انجام تراکنش ها در بلاک چین تبدیل میکنه. اما NFT ها باهم متفاوت هستن. هریک دارای یک امضای دیجیتاله که امکان مبادله یا برابری NFT ها رو باهم غیرممکن میکنه(غیر قابل تعویض). 

NFT چگونه کار میکند؟

ان اف تی چگونه کار می کند

NFT ها روی یک بلاک چین وجود دارن که یک دفتر کل عمومی توزیع شده هست که تراکنش ها رو ثبت میکنه. شما احتمالا با بلاک چین که به عنوان فرآیندی که ارز های دیجیتال رو ممکن میکنه آشنا هستین.NFT ها معمولا در بلاک چین اتریوم نگهداری میشن، اگرچه بلاک چین های دیگه هم از اونها بطور خاص پشتیبانی میکنن. یک NFT ازاشیای دیجیتالی ایجاد میشه که هم اقلام ملموس و هم ناملموس رو نشون میدن. مثل: 
•    هنر
•    GIF
•    فیلم ها و ورزش های برجسته 
•    کلکسیون
•    آواتار های مجازی و پوسته های بازی های ویدیویی 
•    کفش های کتونی طرحدار
•    موسیقی
حتی توییت ها هم به حساب میان. جک دورسی، یکی از بنیان گذاران توییتر، اولین توییت خودش رو به عنوان NFT به قیمت بیش از دو میلیون پوند فروخت. در اصل NFTها مثل اقلام جمع آوری فیزیکی هستن که بصورت دیجیتالن. بنابراین بجای اینکه یه تابلوی رنگ و روغن واقعی به دیوار آویزون بشه، خریدار بجای اون یه فایل دیجیتال دیافت میکنه.

NFT ها از حقوق مالکیت انحصاری برخوردارند و میتونن در هر زمان تنها یه مالک داشته باشن. داده های منحصر بفرد NFT ها، تایید مالکیت اونها و انتقال توکن هارو بین مالکان آسون میکنه. مالک یا خالق هم میتونن اطلاعات خاصی رو در داخلش ذخیره کنن برای مثال هنرمندان میتونن آثار هنری خودشون رو میتونن با قرار دادن امضای خود در NFT قرار بدن. 

نحوه خرید NFT

اگر مایلید مجموعه NFT خودتونو داشته باشین باید برخی از موارد کلیدی رو بدست بیارین:

ابتدا باید یه کیف پول دیجیتالی تهیه کنین که به شما اماکن ذخیره NFT و ارز های دیجیتال رو میده. بسته به اینکه ارائه دهنده NFT شما چه ارز هایی رو میپذیره احتمالا نیاز به خرید ارز های دیجیتال مثل اتر دارین. میتونین با استفاده از کارت اعتباری،کریپتو بخرین سپس میتونین اون رو از صرافی به کیف پول انتخابی خود انتقال بدین.هنگام تحقیق درمورد گزینه ها باید هزینه ها رو در نظر داشته باشین. اکثر صرافی ها هنگام خرید ارز دیجیتال حداقل درصدی از تراکنش شما رو دریافت میکنن. 

بازار های محبوب NFT

نگامی که کیف پول خودتون رو خریداری و تامین مالی کردین،هیچ کمبودی در سایت های NFT برای خرید نخواهید داشت. در حال حاضر بزرگترین بازار های NFT عبارتند از:
•    OpenSea.io: این پلتفرم خودش رو تامین کننده اقلام و مجموعه های دیجیتال کمیاب میدونه. برای شروع، تنها کاری که باید انجام بدین اینه که یه حساب کاربری برای مرور مجموعه های NFT ایجاد کنین.
•    Rarible: مشابه OpenSea، این بازار هم یک بازار دموکراتیک و بازه که به هنرمندان و سازندگان اجازه میده NFT ها رو منتشرکنن و بفروشن.
•    Foundation: در اینجا، هنرمندان باید رای موافق و یا دعوتی از خالقان دیگه برای ارسال آثار هنری خود دریافت کنن.

۱۰ NFT گران فروخته شده تا کنون 

فروش NFT در حال پیشی گرفتن از کل سال گذشته است و با وجود کاهش قیمتNFT در اواخر سال ۲۰۲۰، با این حال در مسیر رسیدن به مجموع ۹۰ میلیارد دلار هست. اما واقعا چه چیزی بازار رو به حرکت درمیاره؟ و چه چیزی باعث میشه مردم تمایل به خرید NFT با ده ها میلیون دلار داشته باشن؟ وقتی فهرست ۱۰ گران ترین NFT فروخته شده رو در ادامه ببینین، خودتون متوجه خواهید شد:

1.    The Merge- $91.8 million

 10 ان اف تی گران فروخته شده تا کنون

گران ترین NFT  تاریخ درواقع یک سری NFT هست که در دسامبر سال گذشته با قیمت شگفت انگیز ۹۱.۸ میلیون دلار فروخته شد. این اثر توسط هنرمند مشهور دیجیتال، پاک، ساخته شده که آثار او بیش از ۳۵۰ میلیون دلار فروخته است و این قطعه توسط ۲۸۹۸۳ نفر خریداری شد که در مجموع ۳۱۲۰۰۰ سهم(که هرکدوم یک NFT هس) به قیمت نزدیک به ۹۲ میلیون دلار بدست آوردن. 

2.    The First 5000 Days- $69.3 million

  ده ان اف تی گران دنیا

دنیای هنر NFT در سال گذشته رکورد شکست. و هنرمند دیجیتال مایک وینکلمن که بازار را به بالاترین سطح خود رساند، پس از فروش کلاژی متشکل از ۵۰۰۰ عکس ساخته شده در روز در طی بیش از سیزده سال با عنوان :۵۰۰۰ روز اول در اولین حراجی کریستیز، نامی آشنا شد.

3.    Clock- $52.7 million 

ده ان اف تی برتر جهان

سومین NFT گرون قیمتی که تاکنون فروخته شده از بقیه در این لیست به دلیل داشتن توکن اختصاص داده شده به یه هدف اجتماعی، متمایز است.این توکن غیر قابل تعویض با عنوان ساعت، ساخته مشترک جولیان آسانژ و پاک هست و بعنوان شمارنده دیجیتال، روز هایی رو که آسانژ پشت میله های زندان در زندان بلمارش لندن گذرانده به تصویر میکشه، جایی که او به دلیلی یه سری اتهامات جاسوسی در انتظار بازگشت به ایالات متحده هست.

این سازمان برای جمع آوری سرمایه برای دفاع از آسانژ ایجاد شد. NFT ساعت بخشی از مجموعه بزرگتر به نام سانسور شده است که بیش از ۲۹۰۰۰ پیام توکن شده توسط خریداران پروژه رو نشون میده. درآمد این مجموعه NFT به ساز مان های طرفدار آزادی آسانژ و پاک تعلق گرفت.

4.    HUMAN ONE - $28.9 million

 ده ان اف تی برتر جهان

اسم بعدی در لیست ما دوباره وینکلمن معروف به بیپل هست که استعداد ساخت چندین میلیون NFT رو داره و این توکن نیز از بقیه مستثنی نیست.Human One یک مجسمه ویدیویی جنبشی با NFT پویای متناظراست که توسط بیپل به عنوان اولین انسان متولد شده در متاورس دوبله شده.این اثر هنری ترکیبی از فناوری فیزیکی و دیجیتالیه که بنظر میرسه یه فضا نورد  درحال گام برداشتن در مناظر قابل تغییره.

5.    CryptoPunk #5822- $23.7 million

 10 ان اف تی پر فروش

مجموعه های NFT کمی وجود دارن که به وضعیتی شبیه به گروه یا فرقه دست یافته باشن و CryptoPunks مطمعنا درصدر محبوب ترین توکن ها قرار دارن و هر از چند گاهی با قیمت های رکوردشکن به فروش میرسن.این پروژه که در یسال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، از صحنه پانک لندن،جنبش سایبرپانک و هنرمندان موسیسقی الکترونیک مثل دفت پانک الهام گرفته شد گرون ترین کریپتوپانک ها کریپتوپانک ۵۸۲۲ هست. 

6.    Alien Cryptopunk #7523- $1.75 million

 ده ان اف تی برتر جهان

این کریپپتو یک کالای کمیاب در دنیای ارز دیجیتاله و به همین دلیل به رتبه ششم گرون ترین توکن های فروخته شده رسیده.بعنوان یکی از تنها ۹ پانک Alien  که توسط Larva Labs ضرب شده و همراه با لوازم جانبی مانند گوشواره و کلاه بافتنی و ماسک پزشکی که به همین دلیل Covid Alien  نامیده میشه .و توسط Shalom Mackenzie بزرگترین سهامدار DraftKings خریداری شد.

7.    TPunk #3442- $10.5 million 

ده ان اف تی برتر جهان 

ما دیدیم که Alien Punks بسیار ارزشمند هستن ولی نژاد دیگه ای هم توجه سرمایه گذاراان رو به خودش جلب میکنه و اون TPunk ها هستن. این یکی بطور خاص شبیه جوکر هست و در حالیکه NFT TPunks معمولا زیاد فروخته نمیشه ولی این مورد به قیمت ۱۰.۵ میلیون دلار فروخته شد و توسط بنیانگذار ترون و غول ارز های دیجیتال،جاستین سان، خریداری شد.

8.    CryptoPunk #4156-$10.26 million

ده ان اف تی برتر جهان 

این نیز یکی از بالاترین فروش های توکن تا به امروز هست. ۴۱۵۶ در صحنه NFT باقی موند ولی پس از تبدیل شدن به یک رهبر فکری و راه اندازی Nouns ، یک پروژه NFT که در حال ساخت آی پی منبع باز است، محبوبیت پیدا کرد.

9.    CryptoPunk#5577-$7.7 million     

ده ان اف تی برتر دنیا

در سال ۲۰۲۲ نیز هیچ نشانه ای از کاهش توجه به NFT ها دیده نشد که کریپتوپانک ۵۵۷۷ در ماه فوریه به قیمت ۷.۷ میلیون دلار فروخته شد.  این NFT توسط رابرت لشنر،خریداری شد که حرکت خود را با یک توییت Yeehaw به عنوان کریپتوی ۵۵۷۷ با یه کلای کابوی اعلام کرد.

10.    CryptoPunk #3100 - $7.6 million

ده ان اف تی برتر دنیا

و در آخر کریپتو پانک ۳۱۰۰. تا اینجا دونستیم که کریپتوپانک ها جایگاه ویژه ای در قلب کلکسیونرهای NFT و دوستداران هنر در سراسر جهان دارن و دهمین NFT گرون قیمت فروخته شده چیزی نیست جز یک کریپتوپانک که از آواتار های کمیاب ALIEN هست.

مقاله پیشنهادی: مجموعه NFT میمون های کسل چیست؟

کلام پایانی درمورد NFT

خب همونطور که بالا گفته شد توکن های غیر قابل تعویض NFT، توکن هایی هستند که از فناوری بلاک چین استفاده میکنن و قابل تعویض با نمونه مشابه نیستن.این توکن ها در صنایع مختلف گسترش یافته اند و با بخش های مختلفی مثل بازی ها و کالاهای دیجیتال در ارتباطند.

گرچه فضای NFT نوظهوره و گسترش زیادی پیدا نکرده اما با توجه به پیش بینی کارشناسان این توکن ها در آینده کاربرد خیلی زیادی بین مردم خواهند داشت.پس بهتره اطلاعات خودمون رو درباره NFT ها بالا ببریم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد گران ترین NFT های به فروش رفته تاکنون

در مورد گران ترین NFT های به فروش رفته تاکنون نظر دهید
سوال امنیتی :2 + 52 = ?