اوراکل (Oracle) چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟

  • 21:07 1403-07-30
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 اوراکل(Oracle)؛ رابطی بین قرادادهای هوشمند و دنیای واقعی! فناوری بلاک چین که یکی از اجزای اصلی ارزهای دیجیتال هست، با همه نوآوری ها و راه حل های خلاقانه ای که برای حل بسیاری از مشکلات به ارمغان آورده، محدودیت های خاص خودش رو هم داره. یکی از همین مشکلات، عدم توانایی بلاک چین در ارتباط با دنیای بیرون هست. خوشبختانه متخصصین این حوزه برای هر مشکلی که در استفاده از بلاک چین سر راهشون قرار می گیره، یه راه حل خوب و قابل قبول ارائه میدن که اوراکل ها راه حل این افراد برای حل مشکل ارتباط بلاک چین با دنیای بیرون هست که در ادامه توضیحاتی بیشتری به شما ارائه می کنیم.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال بدون واسطه و نهادهای متمرکز مثل دولت ها یا بانک ها کار می کنند و این همون ویژگی منحصر به فرد اون هاست، ولی بعضی وقت ها برای تنظیم قراردادهای هوشمند نیاز به اطلاعات خارج از دنیای بزرگ خودشون رو نیاز دارن که اوراکل راه حل این مشکل هست که به کمک توسعه دهنده های ارزهای دیجیتال میاد و غوغا به پا می کنه! به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، در مقاله اوراکل چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوراکل یا Oracle به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اوراکل در بلاک چین بپردازیم و مزایای اوراکل های بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

اوراکل چیست؟

اوراکل چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشین، احتمالا اسم اوراکل یا Oracle رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که اوراکل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اوراکل رابطی بین اسمارت کانترکت ها و دنیای واقعی هست که با استفاده از اون میشه خیلی از چالش ها و مشکلاتی رو که فناوری بلاک چین با اون روبرو هست، حل کرد. در حال حاضر در بیشتر برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp ها از اوراکل استفاده میشه تا بشه با استفاده از اون ها به توسعه برنامه هایی پرداخت که نیازهای موجود در دنیای واقعی رو پاسخ میدن.

جالب اینجاست که بدونین اوراکل در واقع یه منبع اطلاعات هست که به عنوان پل ارتباطی بین منابع خارجی و قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیره. اوراکل هم با منابع داده خارجی در ارتباط هست و هم به تایید صحت اطلاعات می پردازه. توجه داشته باشین که اوراکل بلاک چین خود منبع داده نیست، بلکه لایه ای هست که منابع داده خارجی رو جستجو و تایید می کنه و سپس این اطلاعات رو دوباره ارسال می کنه. داده های منتقل شده توسط اوراکل ها به اشکال مختلف وجود داره.

کاربردهای اوراکل در بلاک چین

کاربردهای اوراکل در بلاک چین

همونطور که گفتیم، اوراکل به موجودیتی گفته میشه که وظیفه اون ارائه اطلاعات و داده های مختلف دنیای بیرونی به بلاک چین، برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند هست. اوراکل بیشتر مشکلات بلاک چین رو برطرف می کنه. اوراکل ها در بلاک چین کاربردهای زیادی دارن که همین موضوع باعث میشه تا روز به روز توسعه پیدا کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای اوراکل در بلاک چین بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین و اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

یکی از کاربردهای اوراکل در بلاک چین، مربوط به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای هست. چون اوراکل ها به کاربران کمک می کنند تا به راحتی داده های مالی مربوط به دارایی ها و بازارها دسترسی داشته باشن. مثلا بازارهای پولی که با دارایی های مجازی سروکار دارن، از اوراکل های قیمت برای تعیین ظرفیت وام گیری سرمایه گذاران استفاده می کنند. این اوراکل ها به بررسی اینکه آیا سرمایه گذاران تحت وثیقه هست و مربوط به نقدینگی هست، کمک می کنند.

مقاله پیشنهادی: دیفای DeFi چیست؟

•    NFTها و بازی های کریپتویی

یکی دیگه از کاربردهای اوراکل در بلاک چین این هست که با استفاده از اوراکل ها، اسمارت کانترکت ها جای خودشون رو در حوزه های غیرمالی مثل NFT و بازی های کریپتویی پیدا می کنند. NFTها نوظهور و مستعد تغییرات با نوسانات در رویدادهای خارجی هستن. اوراکل های محاسباتی در انتخاب برنده های تصادفی در بازی ها یا ایردراپ های NFT مورد استفاده قرار می گیرن.

مقاله پیشنهادی: 6 پلتفرم برتر برای ساخت NFT و نحوه کسب درآمد از آن ها

•    بیمه

یکی دیگه از کاربردهای اوراکل در بلاک چین، مربوط به حوزه بیمه هست. شرکت های بیمه از اوراکل های ورودی برای اجرای قراردادهای هوشمند در بخش های غیرمتمرکز خودشون استفاده می کنند. این اوراکل ها وقوع رویدادهای بیمه پذیر رو تایید می کنند و دسترسی به حسگرهای فیزیکی، APIهای موجود در وب و داده های قانونی رو ارائه میدن. اوراکل های خروجی پرداخت ها رو در سایر شبکه های بلاک چین یا کانال های پرداخت سنتی تسهیل می کنند.

مزایای اوراکل های بلاک چین چیست؟

مزایای اوراکل های بلاک چین

اوراکل خدمات شخص ثالثی هست که به اسمارت کانترکت های داخل بلاک چین ها این امکان رو میدن تا خارج از اکوسیستم خودشون اطلاعاتی به دست بیارن. اوراکل در حوزه بلاک چین یه منبع داده هست که در حکم واسطه بین قراردادهای هوشمند و منابع خارجی در نظر گرفته میشه. اوراکل های بلاک چین مزایای زیادی به همراه دارن که برخی از این مزیت ها عبارت هستن از:

•    یکی از مزایای اوراکل ها در بلاک چین این هست که قابلیت های اضافی رو به بلاک چین اضافی می کنند.
•    اوراکل ها انعطاف پذیر هستن و شما می تونین یه اوراکل رو برای انجام هر کاری که می خواهین، طراحی و پیاده سازی کنین.
•    یکی دیگه از مزایای اوراکل ها در بلاک چین، صرفه جویی در زمان هست.

ویدیوی تکمیل کننده این موضوع: اوراکل و شاردینگ چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اوراکل چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوراکل یا Oracle به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اوراکل در بلاک چین بپردازیم و مزایای اوراکل های بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، اوراکل در واقع یه منبع اطلاعات هست که به عنوان پل ارتباطی بین منابع خارجی و قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیره. اوراکل هم با منابع داده خارجی در ارتباط هست و هم به تایید صحت اطلاعات می پردازه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اوراکل (Oracle) چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟

در مورد اوراکل (Oracle) چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7 + 94 = ?