امضای اشنور چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 20:07 1403-07-30
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

امضای اشنور(Schnorr)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین امضای اشنور چیست؟ امضای اشنور چجوری کار می کنه؟ امضای اشنور چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ امضای اشنور چه اهمیتی واسه بیت کوین داره؟ ویژگی های امضای اشنور چیست؟ با استفاده از امضای اشنور چه کاری میشه انجام داد؟

سطح امنیت در بازار ارزهای دیجیتال با کمک امضاهای دیجیتالی یا رمزنگاری شده تامین میشه. این امضاها تضمین می کنند که تراکنش ها و مبادلات رمز ارزها در طول مسیر دستکاری نمیشن و به همون مقصد یه آدرس مورد نظر منتقل میشن. امضای اشنور هم یکی از مهم ترین الگوریتم ها یا امضاهای رمزنگاری شده هست که به وسیله ریاضیدانی با همین اسم ثبت شده. به همین دلیل ما می خواهیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد امضای اشنور یا Schnorr بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب امضای اشنور بپردازیم و اهمیت امضای اشنور برای بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از امضای اشنور چیست؟

منظور از امضای اشنور چیست؟

آیا می دونین امضای اشنور چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که امضای اشنور یا Schnorr Signature یکی از مهم ترین امضاهای دیجیتالی هست که بر اساس الگوریتم اشنور راه اندازی شده. امضای اشنور قسمتی از فضای بلاک چین رو اشغال می کنه و همین موضوع در تراکنش هایی که بیت کوین رو از آدرسی به مقصد دیگه می فرسته مشکلی به وجود نمیاره، بلکه مشکل در تراکنش هایی هست که در اون ها انتقال از چند آدرس به یه آدرس انجام میشه. هر کدوم از آدرس های فرستنده واسه انجام موفقیت آمیز تراکنش باید یه امضا ارسال کنند.

جالب اینجاست که بدونین امضای اشنور(Schnorr) یه از پروتکل های رمزنگاری شده هست که بعد از آپدیت تپ روت بیت کوین به این شبکه بلاک چینی کاربردهای زیادی رو بخشیده. برخلاف خیلی از بلاک چین ها، بیت کوین از روزهای اولیه عرضه خودش تا الان تقریبا بدون تغییر باقی مونده. در شبکه بیت کوین، آپدیت ها معمولات واسه افزایش کارایی و نه بهبود عملکرد اون انجام میشن. به عبارت ساده تر، سایر آپدیت های شبکه بلاک چینی بیت کوین خیلی کم اتفاق می افته و معمولا در جهت امنیت شبکه صورت می گیرن. امضای اشنور مزیت های زیادی رو نسبت به امضای دیجیتال به کاربران شبکه بیت کوین ارائه میده.

مزایا و معایب امضای اشنور چیست؟

مزایا و معایب امضای اشنور چیست؟

همونطور که گفتیم، امضای اشنور(Schnorr) امضای رمزنگاری شده ای هست که به وسیله الگوریتم اشنور به وجود اومده و تاثیر قابل توجهی روی شبکه بیت کوین می ذاره. این امضا ماهیتی آسونی داره و مبتنی بر حل ناپذیری بعضی از مسئله های لگاریتمی پیچیده هست. امضای اشنور مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره. در ادامه برخی از مزایا و معایب امضای اشنور رو بررسی می کنیم:

مزایای امضای اشنور

•    یکی از مزایای امضای اشنور، افزایش حریم خصوصی در شبکه بیت کوین هست. امضای اشنور باعث میشه تا همه تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین مثل تراکنش های معمولی دیده بشن و تراکنش های چند امضایی و تک امضایی تفاوتی با همدیگه نداشته باشن.
•    امضای اشنور(Schnorr) کارمزدهای تراکنش ها رو تا 25 درصد کاهش میده. بنابراین، سایز تراکنش در داخل بلاک کم میشه و فضای کافی واسه جای دادن تراکنش های بیشتر در بلاک فراهم میشه.
•    امضای اشنور مقیاس پذیری شبکه بیت کوین رو افزایش میده. از اونجایی که امضای اشنور اندازه تراکنش ها رو کاهش میده، در نهایت باعث میشه تا شبکه بتونه تراکنش های زیادی رو پردازش کنه.
•    یکی دیگه از مزیت های امضای اشنور این هست که باعث میشه در فضای بلاک صرفه جویی بشه و تراکنش ها با سرعت بالایی انجام بشن.
•    یکی دیگه از مزایای امضای اشنور(Schnorr) این هست که مسئله شکل پذیری تراکنش ها رو برطرف می کنه تا هیچ کس امکان تغییر امضا و تحمیل پرداخت رو نداشته باشه.

مقاله پیشنهادی: کیف پول چند امضایی چیست و انواع آن کدامند؟

معایب امضای اشنور

•    یکی از مشکلاتی که امضای اشنور(Schnorr) به دنبال داره این هست که هر کدوم از شرکت کننده ها در تراکنش ها باید اعتبار کلید عمومی خودشون رو اثبات کنند. این کار توسط امضایی با کلید خصوصی مطابق با همون کلید عمومی انجام میشه.
•    یکی دیگه از معایب امضای اشنور این هست که امکان جعل کلید عمومی وجود داره. به عبارت دیگه، شرکت کننده ها در تراکنش می تونن یه کلید عمومی جعلی درست کنند و از این طریق تراکنشی چند امضایی رو در کنترل خودشون در بیارن.

اهمیت امضای اشنور برای بیت کوین

اهمیت امضای اشنور برای بیت کوین

توجه داشته باشین که اهمیت امضای اشنور(Schnorr) در این هست که به عنوان یکی از پایه های ارتقای تپروت، تسهیل کننده قسمت مهمی از اهداف این طرح ارتقا هست. از جهت فنی، تپروت ارتقایی هست که روی  درخت مرکل صورت می گیره و از حجم داده های تراکنش ها و کارمزد اون ها کم می کنه.

نکته قابل توجه این هست که در تراکنش ها و معاملاتی که در شبکه بیت کوین انجام میشن و با استفاده از امضاهای چندگانه و قفل های زمانی صورت می گیرن، واسه مخفی کردن هویت شرکت کننده ها در تراکنش باید  تعداد مختلفی تراکنش انجام بشه که باعث میشه تا هزینه های کارمزد بیشتر بشه. این هم به نوبه خودش مقیاس پذیری شبکه بلاک چینی بیت کوین(Bitcoin) رو از نظر تعداد انجام تراکنش ها در هر ثانیه بیشتر می کنه. طرح بروزرسانی تپروت این مسئله رو توسط امضای اشنور برطرف می کنه. بنابراین، همه امضاهای مورد نیاز واسه تراکنش ها رو در قالب یه امضا اجرا می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امضای اشنور یا Schnorr بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب امضای اشنور بپردازیم و اهمیت امضای اشنور برای بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، امضای اشنور یا Schnorr Signature یکی از مهم ترین امضاهای دیجیتالی هست که بر اساس الگوریتم اشنور راه اندازی شده. امضای اشنور مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره. امضای اشنور از اونجایی که سرعت انجام تراکنش ها و مقیاس پذیری شبکه بیت کوین رو افزایش میده، واسه این شبکه از اهمیت زیادی برخوردار هست.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد امضای اشنور چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد امضای اشنور چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7 + 97 = ?