شاخص میانگین جهت دار(ADX) چیست؟

  • 14:08 1403-08-01
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاخص میانگین جهت دار(ADX)؛ پرکاربردترین اندیکاتور در تحلیل تکنیکال! و گرفتن سیگنال ارز دیجیتال؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این اندیکاتور به دست بیارین؟ آیا می دونین اندیکاتور میانگین جهت دار چیست؟ اندیکاتور ADX چه کاربردی داره؟ نحوه استفاده از اندیکاتور ADX چجوریه؟ استفاده از اندیکاتور جهت دار چه محدودیت هایی داره؟ آیا اندیکاتور ADX به تریدرها کمک می کنه؟

یکی از انواع روش های تحلیل بازار رمز ارزها، مباحث آموزش تحلیل تکنیکال هست که با ابزارهای مختلفی همراه هست. از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال میشه به اندیکاتورها اشاره کرد. اندیکاتورها با بررسی اطلاعات می تونن به شناسایی نقاط ورود و خروج کمک کنند. اندیکاتورها انواع مختلفی دارن که شاخص میانگین جهت دار یکی از پرکاربرترین اندیکاتورهای موجود در بازار هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شاخص میانگین جهت دار یا ADX بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور ADX بپردازیم و نحوه استفاده از اندیکاتور ADX رو به شما یاد بدیم.

اندیکاتور میانگین جهت دار چیست؟

اندیکاتور میانگین جهت دار چیست؟

آیا می دونین اندیکاتور میانگین جهت دار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور ADX یکی از ابزارهای رایج در تجزیه و تحلیل فنی بازار رمز ارزهاست که تریدرها با استفاده از این ابزار می تونن قدرت روند قیمتی رو شناسایی کنند. روند می تونه بالا یا پایین باشه و توسط دو اندیکاتور جهت دار منفی و مثبت نشون داده میشه. به این ترتیب، اندیکاتور ADX معمولا از 3 خط درست شده. این سه خط مشخص می کنه که آیا باید وارد معامله فروش بشین یا معامله خرید؟!

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار(ADX) به تریدرها و معامله گران نشون میده روند مورد نظرشون به صورت میانگین چه میزان قدرتی داره. یکی از مهم ترین اهداف تجزیه و تحلیل فنی، تشخیص روند هست. یعنی تشخیص اینکه روند صعودی هست یا نزولی، چه قدرتی داره، در چه نقطه ای قرار گرفته، ضعیف یا قوی هست و در چه نقطه ای ممکنه معکوس بشه. صعودی بودن اندیکاتور ADX نشون دهنده روند دار بودن بازار هست. الان این روند می تونه صعودی یا نزولی باشه.

ویدیوی پیشنهادی: پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت با اندیکاتور Lux

اندیکاتور ADX چه کاربردهایی دارد؟

اندیکاتور ADX چه کاربردهایی دارد؟

همونطور که گفتیم، اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار(ADX) یکی از انواع اندیکاتورهای روندی هست که شکل های مختلف قدرت روند رو تعیین می کنه. اندیکاتورها به عنوان دستیار تحلیلگر و در کنار نمودار قیمتی مورد استفاده قرار می گیرن. وقتی که تحلیلگر از ایجاد روند مطمئن نباشه، یا از قدرت روند مطلع نباشه، استفاده از اندیکاتور ADX می تونه برای مفید باشه. اندیکاتور میانگین جهت دار کاربردهای زیادی داره. در ادامه این بخش برخی از کاربردهای اندیکاتور ADX رو بررسی می کنیم:

به طور کلی، اگه شما قصد داشته باشین که موقعیت های روند دار رو بر روی نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال مشخص و سپس سرمایه گذاری های خودتون رو شروع کنین، می تونین از اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار یا ADX استفاده کنین. البته توجه داشته باشین که تعیین کردن برخی از وضعیت ها و شکل های مختلف روند هم به کمک اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار(ADX) امکان پذیر میشه.

مقاله پیشنهادی: بهترین اندیکاتورهای تشخیص روند در بازار ارز دیجیتال

نحوه استفاده از اندیکاتور ADX چگونه است؟

توجه داشته باشین که اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار، قدرت روند قیمت ارزهای دیجیتال رو واسه تریدرها و معامله گران نشون میده. قیمت رمز ارزها می تونه در  سه روند نزولی، خنثی و صعودی حرکت کنه. وقتی که خط ADX صعودی باشه، نشون دهنده افزایش قدرت روند هست. این اندیکاتور جهت روند رو مشخص نمی کنه. روند قیمت می تونه نزولی یا صعودی باشه. صعودی بودن خط ADX به تریدرها میگه که روند فعلی قیمت ارزهای دیجیتال چه صعودی باشه و چه نزولی، قوی تر شده.

نحوه استفاده از هر ابزار تکنیکال به استراتژی معاملاتی ما بستگی داره. استراتژی معاملاتی یعنی هدف خودمون رو از معامله ارزهای دیجیتال رو بشناسیم و بدونیم که در آینده عکس العمل ما به هر اتفاق چجوری باید باشه. با توجه به استراتژی های مختلف تریدرها و معامله گران، نحوه استفاده از اندیکاتور ADX هم متفاوت هست. شما می تونین با استفاده از اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار، قدرت روند قیمتی ارزهای دیجیتال رو تشخیص بدین.

محدودیت های استفاده از اندیکاتور ADX

محدودیت های استفاده از اندیکاتور ADX

ممکنه کراس اورهای زیادی به وجود بیان و در بعضی وقت ها این تقاطع ها بیشتر هستن که ممکنه باعث سردرگمی تریدرها و معامله گران و در آخر ضرر از معاملات بشه. به این موارد سیگنال های اشتباه گفته میشه. این موارد وقتی که میزان ADX زیر 25 هست، زیادی ایجاد میشه. نکته قابل توجه ای هست که ممکنه بعضی وقت ها هم میزان شاخص ADX یا میانگین جهت دار بالای عدد 25 هم بره، ولی خیلی سریع به مقادیر کمتر از 25 برگرده. مثل هر اندیکاتور دیگه ای در تحلیل تکنیکال، شاخص میانگین جهت دار هم باید با تحلیل قیمت و اندیکاتورهای دیگه ادغام بشه تا به این وسیله بشه سیگنال های اشتباه رو فیلتر کرد و در این حالت ریسک رو میشه مدیریت کرد.

آیا اندیکاتور ADX به تریدرها کمک می کند؟

در خیلی از موارد میشه از اندیکاتور ADX استفاده کرد. البته امکان خطا واسه هر اندیکاتور و ابزاری وجود داره و این نکته رو هم نباید از یاد ببرین که هیچ چیز در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال قطعی نیست و بر پایه احتمالات پیش میره. با این وجود، کسب سود از برخی ابزارها مثل اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار می تونه به شما واسه تایید تحلیل های خودتون کمک زیادی کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شاخص میانگین جهت دار یا ADX بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای اندیکاتور ADX بپردازیم و نحوه استفاده از اندیکاتور ADX رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور ADX یکی از ابزارهای رایج در تجزیه و تحلیل فنی بازار رمز ارزهاست که تریدرها با استفاده از این ابزار می تونن قدرت روند قیمتی رو شناسایی کنند. اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار کاربردهای زیادی داره و تریدرها می تونن با استفاده از این اندیکاتور، قدرت روند قیمتی رو تشخیص بدن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شاخص میانگین جهت دار(ADX) چیست؟

در مورد شاخص میانگین جهت دار(ADX) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8 + 60 = ?